Joprojām esmu "Media&Learning 2011" ietekmē un domāju par "Occupy Education" kustību, kas tā būtu nepieciešama ne tikai Latvijas izglītības sistēmai vien. Vai varbūt to vajadzētu dēvēt par "Liberalize Education"? Lūk, te mazs atziņu kopsavilkums!
1.
Pēdējās
divās desmitgadēs tehnoloģiju ietekmē strauji ir mainījušās skolēnu uztveres
spējas, tādēļ skolotājiem ir jābūt gana radošiem, lai skolēniem uzdotu tādus
uzdevumus, kas veicina viņu kognitīvo spēju attīstību, vienlaikus ļaujot
izmantot skolēniem tuvos tehnoloģiskos risinājumus. Klasē esošais vai skolēniem
mājās pieejamais tehnoloģiskais aprīkojums nesniedz nekādu ieguldījumu mācību
procesā un skolēna intelektuālajā izaugsmē, ja uzdevumi ir standartveida.
2.
Mācību
procesā svarīga ir personiskā iesaiste, tādēļ vēlams, lai problēmjautājumi tiktu
skatīti caur “es” prizmu, turklāt šādā veidā var iesaistīties ikviena mācību
priekšmeta apgūšanā. Daži piemēri: vēsturē veidot prezentāciju par kādu
notikumu, to aplūkojot ar savas dzimtas pieredzi; sociālajās zinībās dokumentēt
norises sabiedrībā; matemātikā veidot aptauju analīzi.
3.
Mūsdienās
skolēniem dominē vizuālā uztvere, tāpēc uzsvars ir uz videoprezentācijām.
Aicinājums ir skolotājiem un lektoriem ierakstīt savas stundas vai lekcijas un
tās padarīt publiski pieejamas, lai izglītošanās iespējas būtu pieejamas pēc
iespējas lielākam interesentu skaitam.
4.
Skolēni
ir “digitālie pilsoņi”, bet skolotāji un vecāki – “digitālie imigranti” (tie ir
Marka Prenska termini), tādēļ pieaugušajiem nevajag baidīties un lūgt padomu
skolēniem jaunāko tehnoloģiju apguvē. Skolēni ir atsaucīgi un paši labprāt
skolotājiem pateiks, kādus risinājumus labāk izmantot.
5.
Pretēji
daudzus gadus dzirdētajam viedoklim, ka tehnoloģiju izmantošana mācību procesā
pasliktina skolēnu lasītprasmi un rakstītprasmi, jaunākie pētījumi un
novērojumi liecina, ka vēl nekad iepriekš savā attīstības posmā cilvēce nav tik
daudz lasījusi un rakstījusi, kā tas notiek mūsdienās, taču ir mainījušies
“rīki” un “teksti”.
6.
Pētījumi
liecina, ka visā pasaulē skolotāji ir ļoti kūtri, lai pieņemtu pārmaiņas
izglītības sistēmā un lielākoties neatbalsta ne sociālo tīklu, ne mikroblogu,
ne mobilo telefonu un planšetdatoru izmantošanu mācību nolūkiem, taču tieši to
vēlas skolēni.
7.
Iegūta
akadēmiskā izglītība un grāds kādā zinātņu nozarē vai pabeigts izglītības posms
nenozīmē, ka izglītojamais spēs iekļauties darba tirgū. Svarīgas ir ikviena
indivīda spējas un prasmes, nemitīga pašizglītošanās un spēja ātri piemēroties
apstākļiem.
Konferences kopsavilkumu
precīzi raksturo Donalda Klārka (Donald
Clark) teiktais, proti, ja neinvestē izglītības sistēmas pārmaiņās, tad
visas citas investīcijas ir bezjēdzīgas. Pilnībā piekrītu!!!
(Ieraksta pilnā versija ir atrodama šeit: http://www.zvaigzne.lv/lv/izvaigzne/aktualitates/article.php?id=71448)
(Ieraksta pilnā versija ir atrodama šeit: http://www.zvaigzne.lv/lv/izvaigzne/aktualitates/article.php?id=71448)
Komentāri
Ierakstīt komentāru