Frankfurte 2014 Zīmuļi Somijas stendā |
Kad es mācījos
sākumskolas pirmajās klasēs, mūsu klases audzinātājai patika
mūs “dresēt” glīto rokrakstu veidošanā. Jā, mums bija ne
tikai jāvelk visi tie gliemezīši un čūskiņas, kas nereti arī
tagad ir manāmi sešgadnieku un pirmklasnieku burtnīcās, bet mums
pat bija tāda stunda, ko sauca par “Glītrakstīšanu”, un
īpašās līniju burtnīcas ar uzrakstu “rakstu darbi
glītrakstos”. Lūk, kad bijām gana daudz rakstījuši, tad
skolotāja noteica “Atpūtināsim rociņas!” un sāka skandēt daudziem 30+ paaudzes cilvēkiem labi zināmo pantiņu ar vārdiem "Rakstījām, rakstījām tagad pirkstus pūtinām", un mums tajā laikā vajadzēja
kustināt, vicināt un citādi “pūtināt” rokas. Nez, vai šādas
nodarbības un pantiņi palīdzēja uzlabot mūsu rokrakstus un vai
tagad mēs varam lepoties ar kaut minimālām kaligrāfijas iezīmēm
savos (retajos) rakstu darbos, tomēr reiz bija arī tāds mācību
process.
Kas notiek ar rokrakstiem digitālajā laikmetā un vai peles klikšķi nav jau izskauduši pildspalvas?
Kāpēc un vai vispār ir vērts grimt nostaļģiskās atmiņās par rokrakstu
mācību? Kāpēc par to būtu jālasa cilvēkiem, kas ikdienā arvien vairāk laika pavada ar tehnoloģijām? Atbilde ir gaužām vienkārša: rokraksti
digitālajā laikmetā izmirst. Teiksi: nekas taču nav mūžīgs, un
tas ir tikai loģiski, ka cilvēks progresa ietekmē pielāgo sev
rīkus, kas ir ērtāki un ātrāki, tādēļ par rokrakstu kulta
norietu nebūt nav jāsatraucas.
Martā un aprīlī, vadot
intensīvas lekciju dienas kopā gan ar pirmsskolas audzinātājiem,
gan ar skolu pedagogiem, viens no aktuālākajiem tematiem, par
kuriem diskutējām, bija Somijas lēmums skolēniem no 2016. gada
vairs nemācīt saistīto rakstības veidu. Par to izteikušies visi
lielākie pasaules mediji, piemēram, ziņa ir arī šajā The
Independent rakstā.
Somu pašu pamatojums šādam lēmumam arī šķiet gana racionāls:
mūsu ikdienas saziņa arvien vairāk notiek ar e-pastu palīdzību,
arī dokumentus mēs rakstām datorā, tāpēc datorrakstīšana jeb
tas, ko angliski dēvē par “typing skills”, digitālajā laikmetā
ir daudz būtiskākas. Zinot, ka Somijas izglītības sistēma tiek
uzskatīta par vienu no labākajām visā pasaulē, ko pierāda arī
šīs valsts skolēnu labie rezultāti dažādos starptautiskos
pārbaudes darbos, varam pieņemt, ka drīz vien ziņa par
rakstītprasmes atcelšanu no obligāti apgūstamajām sākumskolas
prasmēm parādīsies arī citās valstīs, kas cieši seko Somijas
piemēram. Tiesa, gan plašsaziņas līdzekļos, gan arī klātienē
Somijas kolēģi ir minējuši, ka “rokrakstmācība” stundu
laikā tomēr varēšot būt, ja paši pedagogi šādām aktivitātēm
atradīs laiku, neierobežojot citu prasmju apgūšanu. Ja rokraksti
kā tādi drīz vien varētu izmirt, kāpēc gan lieluzņēmumam
Google būtu jāniekojas ar tāda produkta kā lietotnes
Google Handwriting Input veidošanu?
Ja esam pavisam
bezkaislīgi, tad es pati uzskatu, ka 99 % no visas
rakstīšanas man ir datorā vai kādā glāstvirsmā, un es
apgalvošu, ka teju vai visiem pieaugušajiem darbspējīgā vecumā
ir līdzīga statistika. Jā, manas galdvirsmas gan mājās, gan
darbā ir pārbāztas ar papīra lapelēm, uz kurām nebūt ne
kaligrāfiskā rokrakstā pārsvarā ar zilu pildspalvu ir to-do
listes un domu uzmetumi, taču tas arī ir viss, kur šobrīd ir
nepieciešama prasme rakstīt ar tintveidīgu irbuli. Piekrītu, ka
ir medicīnas darbinieki, kuri raksta rokrakstā, un nav dzirdēts,
ka ārsta receptes tuvā nākotnē saņemsim datorrakstā, jā, vēl
ir dažādas veidlapas, kuru aizpildīšanai ir nepieciešams
atcerēties rakstītos burtus, bet situācijas arvien samazinās.
Vērojot un labi apzinoties šo tendenci, kāpēc gan sabiedrībai
kopumā, ne tikai pedagogiem, būtu tomēr jāaizdomājas par
rokrakstu atdzimšanu veicinošām programmām?
Man kā pirmie trīs
iemesli, kāpēc tomēr rakstīšana ar roku ir atbalstāma prasme,
ir šādi: pastāv cieša saikne starp bērna rakstīšanu un
kognitīvajiem (domāšanas) procesiem; rokrakstu analīze ir svarīga
kriminālistikas jomā; tehnoloģijas nav visvarenas – reiz arī
šodienas digitālajam bērnam var nākties ņemt rokās kādu
krītiņu vai tintes irbuli, lai atstātu ziņu. Tad nu nedaudz par
katru no šiem pārdomu punktiem.
2014. gads pasaulē
iezīmējās ar tendenci, ka aizvien vairāk augstskolu pasniedzēju
aizliedza saviem studentiem lekciju laikā izmantot datoru vai
planšetdatoru pierakstu veikšanai. Droši vien lielākā studentu
daļa par to papukstēja, taču pasniedzēji šādu lēmumu skaidroja
ar diviem iemesliem: pirmkārt, darbs datorā vairāk novirza
uzmanību ne tikai pašam studentam, bet arī apkārtējiem; otrkārt,
datorrakstā mēs, ātri rakstot, pierakstām tieši tos vārdus,
kurus pasniedzēji saka, savukārt, ja rakstām rokrakstā, tad mēs
dzirdēto vizbiežāk formulējam saviem vārdiem. Starp citu, piezīmju/konspektu rakstīšana ar roku palīdzot labāk sagatavoties eksāmeniem un pārbaudes darbiem, un par to var izlasīt arī 21. maija "Ir" (pilnajā raksta versijā).
Taču tagad iedomājies
visvienkāršāko situāciju, piemēram, jāuzraksta savs vārds ar
pildspalvu. Lai to izdarītu, mums jāpaņem pildspalva, jāpieliek
tā uz papīra, jāvelk burti, turklāt jādomā, kādā secībā un
virzienā. Protams, mums šķiet, ka viss notiek automātiski, bet
patiesībā tā ir mūsu domāšana, mūsu smadzenes, kas šo procesu
regulē. Viss, kas tiek pierakstīts uz papīra, attēlo arī mūsu
radošo domāšanu – visas saulītes, zvaigznītes, ķinķēziņi
un pats rakstības stils liecina par mūsu personību. Raktot uz
papīra, rakstītājam ir “jāizjūt telpa”, tas ir, laukums, uz
kura tiek rakstīts, un attiecīgi tam arī jāveido rakstu darbs.
Visas šīs darbības ir saistītas ar domāšanas procesiem. Daudzi
zinātnieki uzsver, ka tikai šobrīd ir sākusies aktīva smadzeņu
darbības izpēte saistībā ar rakstītprasmi un lasītprasmi, tāpēc
varam tikai pieņemt, ka šādi pētījumi samazinātos, ja
saistītais rakstības veids vairs nebūtu jāapgūst, jo nebūtu
pētījumiem nepieciešamie subjekti.
Līdz šim kriminālistikā
rokrakstu analīzei ir bijusi liela vērība, piemēram, dokumentu
viltošanas vai draudu un pirmsnāves vēstuļu gadījumos. Kad lasām
Agatas Kristi detektīvstāstus, varam tikai apbrīnot, cik ātri
viņas varoņi ir varējuši atšķirt viltotos dokumentus no
īstajiem. Taču pašlaik krietni vairāk ir mūsu digitālo
piezīmju, nekā rokrakstā atstāto, tāpēc ik pa laikam tiek
ziņots, ka rokrakstu ekspertu palīdzība nav vajadzīga.
Kibernoziegumi arī ir jāizmeklē, tomēr reiz varētu pienākt
brīdis, kad kriminālistikā rokrakstu eksperti ir tikpat ekskluzīva
profesijā kā stenografētāji vai sengrieķu valodas pārzinātāji.
Visbeidzot, mēs zinām,
ka tehnoloģijas mēdz būt niķīgākas par zīdaini. Teju vai
katram no mums ir bijusi situācija, kad steidzami jāpiezvana, bet
mobilais telefons nav līdzi vai ir izlādējies; situācija, kad
jānokļūst punktā X, bet navigācijas sistēma mūs ir ievedusi
neceļā; situācija, kad ilgi formulētais rakstu darbs ir “čušs
un pagalam”, jo datoram sagribējies
atslēgties. Varam priecāties, dzirdot par veiksmīgiem
gadījumiem, nomaldījušiem bērniem atrodot ģimeni vai draugus ar
mobilā telefona palīdzību, taču esam arī dzirdējuši, kā dabas
spēks un kāda spēcīga magnētiskā vētra varētu atstāt mūs
bez pierastajiem komunikāciju līdzekļiem. Kad par šo diskutējām
seminārā, kāda skolotāja smaidot teica: “Mūsdienu tīnis
nerakstīs, viņš uzzīmēs bēdīgo ģīmīti, ja būs nepieciešama
palīdzība!”. Iespējams, caur smiekliem šī skolotāja ir
precīzi izteikusi šodienas realitāti, un digitālajā saziņā
emocijzīmju lietošana drīz varēs aizstāt saistīto rakstības
stilu.
Drukātu tekstu
neapšaubāmi ir izlasīt vieglāk un pat ātrāk, taču mana
personīgā pieredze liecina par to, ka arī datorrakstīšanā
primārais ir domas izklāsts un tās skaidrs formulējums, taču
nebūt nevarētu teikt, ka digitālais laikmets ir iemācījis homo
sapiens domāt skaidrāk kā pārdesmit gadus iepriekš,
rakstot rokrakstā. Domāšanu nevar iemācīties tikai ar ātru
datorrakstīšanu. Rakstīšana ar roku var šķist kā romantika un
ilgas pēc senām tradīcijām, bet vērts tomēr atcerēties, ka
reiz var būt brīdis, kad kaut kas līdzīgs antīkam spalvaskātam
var arī noderēt ikdienas situācijā. Tomēr es pavisam nopietni
pieļauju, ka jau pavisam drīzā nāktonē darba devēji sāks
saņemt CV, kuros pie papildus vai īpašām prasmēm būs tāds
ieraksts kā “pārvaldu saistīto rakstības stilu”.
Komentāri
Ierakstīt komentāru