Dažas no manām 2015. gadā lasītajām grāmatām |
Šobrīd, kad šajā emuārā publicēts raksts par lasīšanu un informācijpratību, esmu Londonā ceļā uz Bett Show 2016 - gadskārtējo nozīmīgo izglītības un tehnoloģiju izstādi. Izstāde ir būtisks atskaites punkts ikvienam, kura ikdiena ir saistīta ar abām minētajām sfērām, jo šeit vienkopus ir iespējams redzēt aktuālās tendences, šķietami utopiskus sapņus un pavisam praktiskus risinājumus. Laikā, kad nereti dzirdami apgalvojumi, ka Latvijas izglītības sistēmu "glābt" varētu straujāka tehnoloģiju ienākšana ikdienas mācību vidē, es tomēr vēlētos uzsvērt dažu nemainīgu pamatvērtību nozīmi. Pagājušā gada nogalē, atsaucoties žurnāla "Skolas Vārds" aicinājumam, dalījos pārdomās par lasīšanu un informācijpratību 21. gadsimtā, tāpēc šeit rakstītais ir balstīts uz žurnāla abonementiem pieejamo 7. janvārī publicēto rakstu.
"Man 7. klases skolēniem ir jāliek lasīt tekstu no mācību grāmatas citam pēc cita, jo tikai tā es varu pārliecināties, ka viņi tiešām izlasa to, kas jāzina," šādus vārdus, iespējams, saviem kolēģiem saka ne viena vien mācību priekšmeta skolotājs. "Man 5. klases skolniece minūtē izlasīja tikai 34 vārdus. Kā tad lai viņa vispār visu tekstu izlasa un to saprot?" arī tas ir dzirdēts jautājums. Kā tad īsti ir, vai šībrīža skolēni tiešām ir bezcerīgi nelasītāji? Vai problēmu redzam tikai virspusēji? Vai tomēr visu dramatizējam?
Pirmkārt,
skolotāji patiešām mēdz apgalvot, ka skolēniem ir grūtības
lasīt un uztvert tekstus. Droši vien teju vai katrs esam dzirdējuši
kādu matemātikas skolotāju apgalvojam, ka skolēns matemātikā ir
spējīgs, taču problēma ir, piemēram, ar teksta uzdevumu lasīšanu
un izpratni. Arī ģeogrāfijā, vēsturē un citos priekšmetos
skolotāji itin bieži min līdzīgus piemērus. Jā, līdz ar
tūkstošgades miju, kad arvien uzstājīgāk sākām runāt par
digitālo paaudzi, ir mainījušies arī šīs paaudzes lasīšanas
ieradumi. Mūsdienās skolēni ir pieraduši pie hipertekstiem,
viņiem trūkst lineārās, vienveidīgās tekstu lasīšanas
pieredzes. Viņi ir nepacietīgi, vēlas visu informāciju īsos,
nelielos lasāmgabalos.
Otrkārt,
mūsdienās skolēniem ir daudz grūtāk koncentrēties un izprast
20. gadsimtā radītos tekstus arī tāpēc, ka ļoti liela daļa
vārdu ir neizprotami. Šis apgalvojums vairāk attiecas uz
literārajiem tekstiem, taču nevar noliegt, ka arī tādi vārdi,
kā, piemēram, “ciete”, “stērķele”, “klīsteris” var
šķist jau aizmirsti. Domāju, ka šis ir itin pamatots iemesls,
kāpēc sākumskolā bērniem varētu būt grūtības lasīt tādu
darbu kā “Baltā grāmata”, jo šeit lasītājam pašam ir
jāiztēlojas ikdienas dzīve, par kuru viņam pašam nav pieredzes. Mūsu visnotaļ daudz lasošajā ģimenē viens no kuriozākajiem stāstiem ir par meitas, toreiz 15-gadīgas tīnes, teikto, ka Aleksandra Dimā darbs "Trīs musketieri" esot garlaicīga grāmata, lai gan man savos tīņa gados tā likās tik aizraujoša, ka, nespējot no tās atrauties, nosimulēju slimību, bet šo "ķieģeli" pabeidzu divās dienās.
Treškārt,
bieži vien sākumskolas skolēnos lasītprieku “nokaujam” mēs
paši, pieaugušie, tostarp arī pedagogi. Ja sākumskolēnam tekstā
ir jāapstājas pie katra otrā vārda un vecākiem jālūdz
nezināmos vārdus izskaidrot, vai varam uzskatīt, ka tā ir bijusi
veiksmīga teksta izvēle no pedagoga puses? Līdzīgu uzskatu par
pašas izglītības sistēmas spēju nogalināt skolēnos lasītprieku
ir paudis britu rakstnieks Frenks Kotrels Boiss (Frank
Cottrell Boyce)
laikrakstā The
Guardian
17.10.2014. publicētā rakstā.
Viņš apgalvo, ka šobrīd skolās redzētais arī viņam būtu
liedzis prieku baudīt grāmatas, ja teksta izpratne būtu tikai,
piemēram, īpašības vārdu vai saikļu uzskaitījuma veidā.
Lasītājam ir nepieciešams laiks pabūt kopā ar tekstu, izdzīvot
svešās dzīves, pārdomāt lasīto, arī kļūdīties savos
pieņēmumos, nevis tikai mehāniski atbildēt uz pedagogu uzdotajiem
jautājumiem par lasīto.
Jāuzsver,
ka visā pasaulē, tostarp arī Latvijā, ir arī pedagogu pašu
sāktas veiksmīgas iniciatīvas, kas mudina dažādu vecumu skolēnus
pievērsties lasīšanai. Kā biežākās minētās ir ne tikai visas
klases kopālasīšanas stundas, bet pat visas skolas mēroga
pasākums, kad, piemēram, pirmdienas rītā visi skolēni un
skolotāji pulcējas savās klasēs un 20 minūtes lasa izvēlēto
darbu. Neapšaubāmi, ka arī bibliotēkas ar lasīšanu veicinošām
atbalsta programmām un dažādiem pasākumiem sniedz nenovērtējamu
ieguldījumu mūsdienu skolēnu lasīšanas motivācijas celšanā.
Ir
arī jāatzīst, ka ir gana daudz pētījumu, kas norāda, ka tieši
digitālajā laikmetā mēs lasām krietni vairāk, nekā to ir
darījušas iepriekšējās paaudzes, un tas attiecas arī uz
bērniem. Ir jāsaprot viena lieta – digitālais teksts ir jebkas,
ko spējam iztulkot un pateikt vārdos, arī emocijzīmes, zīmju
virknējumi, kas veido smaidiņus, bēdīgās sejiņas un citus
simbolus, ko spējam iztulkot, arī saīsinājumi “OK”, “lol”
un citi. Šādu digitālo tekstu lasīšana šobrīd tiek dabiski
apgūta un pieņemta tāpat kā ceļa zīmju “nolasīšana”: ja
redzam sarkano gaismu, tad zinām, ka ir jāstāv un ielu šķērsot
ir aizliegts.
Nevaram
noliegt, ka arī mūsdienās visā pasaulē ir ļoti daudz aktīvi
lasošo bērnu un jauniešu. Parasti labi lasītpratēji un grāmatu
mīļotāji ir tie skolēni, kuriem pašiem bijusi brīva lasāmvielas
izvēle, kā arī liels pieaugušo – vecāku un skolotāju –
atbalsts. Šādu domu apstiprina, piemēram, Lielbritānijā veiktie
pētījumi “Literacy
Intervention. Supporting Struggling Readers and Writers”
un “What Kids are Reading: the Book-Reading Habits of British Schools in2015”.
Pēdējais
no minētajiem pētījumiem ir interesants ar Latvijas kontekstā.
2015. gada decembra sākumā savas pasaules tūres ietvaros kā vienu
no tikšanās vietām ar saviem lasītājiem bija izvēlējies arī
megapopulārais bērnu grāmatu autors Džefs Kinnijs, kuru mēs
pazīstam kā Grega dienasgrāmatu sērijas “tēvu”. Latvijā
viņa sarakstītie darbi ir tikpat populāri kā citviet pasaulē,
turklāt šie stāsti par parasto skolēnu Gregu apvieno
tradicionālās lasāmgrāmatas un komiksu idejas, tāpēc šos
darbus ar lielu aizrautību lasa arī zēni. Džefu Kinniju kā
iemīļotāko rakstnieku ir atzīmējuši arī britu skolēni. Šādas
tendences liecina par to, ka pēc būtības skolēnus var ieinteresēt
pievērsties lasīšanai, ja teksts un tā saturs viņus uzrunā un
ir par viņiem saprotamām tēmām. Pētījumos parasti tiek minēts,
ka labākas lasītprasmes ir meitenēm, bet zēniem interese par
lasīšanu samazinās jau deviņu gadu vecumā. Tāpēc jo būtiskāk
ir mudināt pusaudžus izvēlēties sev atbilstošu lasāmvielu.
Mūsdienās
bērniem mobilie telefoni vai planšetdatori ir teju vai jau šūpulī
rotaļlācīša vietā, un sameklēt informāciju kādā no šīm
iekārtām viņi prot labāk, nekā izmantot enciklopēdiju šķirkļus.
Tāpēc nereti mēs brīnāmies, kāpēc līdz ar e-grāmatu plašāku
pieejamību nav krasi palielinājies tās lasošie skolēni. Iemesls
ir labi zināms – savas vai vecāku mobilās ierīces bērni
un jaunieši uztver kā izklaides iespējas, tās tiek izmantotas,
lai sazinātos sociālajos tīklos, apmainītos ar fotogrāfijām,
komentētu, skatītos video. Lasīšana prasa ilgtermiņa uzmanības
noturību, koncentrēšanos, tāpēc tā neietilpst kategorijā
“mobilā izklaide”. Jaunieši, kuri lasa e-grāmatas mobilajās
ierīcēs, lasa arī drukātos izdevumus, tātad nevaram apgalvot, ka
tehnoloģijas ir pilnībā aizstājušas papīra formāta izdevumus.
Lai gan e-grāmatām ir vairākas priekšrocības, piemēram, iespēja
nēsāt līdzi un lasīt teju ikvienā vietā, palielināt burtus,
ekrāna apgaismojumu, pēdējā gada tendence visā pasaulē liecina
par to, ka drukātās grāmatas ir daudz populārākas.
Tehnoloģijām
kļūstot arvien pieejamākām un to izmantošanai lētākai, ļoti
straujos tempos palielinās lietotāju pašu radītās informācijas
apjoms. Ir pieņēmums, ka šobrīd katras 15-20 minūtes mūsu
radītais informācijas daudzums ir tāds, kā visā 20. gadsimtā.
Pat īpaši nerēķinot, ir skaidrs, ka neviens nespējam iepazīties
ar jaunradīto saturu un to pilnvērtīgi apstrādāt. Mūsu
informācijas uztvere arī līdz ar to kļūst paviršāka,
virspusīgāka, mēs pieņemam rakstīto, dzirdēto un redzēto,
īpaši neanalizējot un nepārbaudot citos resursos. Mēdz teikt, ka
21. gadsimtā katrs no mums esam autoritāte un varam uzdoties par
ekspertu, ja vien pārzinām attiecīgos rīkus, kas ļauj izplatīt
informāciju. Ikviens Twitter
ieraksts vai Facebook
fotogrāfija ne tikai atklāj kādu mūsu personības šķautni
(uzskatus, hobijus, atrašanās vietu, cilvēkus, ar kuriem esam
kopā, utt.), bet arī norāda uz mums kā attiecīgās informācijas
pārvaldītājiem (piemēram, fotogrāfija ar varavīksni Siguldā
liecina ne tikai par atrašanos konkrētā brīdī attiecīgajā
vietā, bet norāda, ka tās ievietotājs ir autoritāte/atsauces
devējs par noteiktu notikumu).
Tādējādi
ir ne tikai grūtāk izsekot informācijas pirmavotam, bet arī
pārbaudīt pieejamās informācijas ticamību. Īpaši tas attiecas
uz brīvpieejas resursiem, kuru izveidošanā katrs varam būt autors
Nereti žurnālisti un analītiķi norāda, ka pat uzņēmumi no
dabas katastrofu vietām ir jāapšauba un jāpārbauda dažādos
veidos, lai pārliecinātos par to autentiskumu. Piemēram, lai
pārbaudītu kādas fotogrāfijas ticamību, tiek izmantotas Google
Earth iespējas, aculiecinieku stāstītais sociālajos tīklos un
citas metodes.
Meklējot
informāciju, lietotājiem būtu ieteicams izmantot un pārbaudīt
faktus dažādos avotos, turklāt, ja vien tas ir iespējams, vēlams
informāciju salīdzināt arī ar drukātajos medijos publicēto
(piemēram, ziņojumi, pārskati, fakti, definīcijas utt.). Ja tiek
izmantoti tikai interneta avoti, tad jāpārliecinās, vai nav
jaunākas atsauces, faktu izklāsts, kādas ir iespējas sazināties
ar informācijas autoru, cik autoritatīva savā nozarē ir šī
persona. Bieži vien, meklējot kādu informāciju, mēs meklētājā
ierakstām atslēgvārdus, un par pareizo uzskatām pirmo ierakstu,
tālāk neapskatoties. Īpaši raksturīgi tas ir gados jaunākajai
paaudzei, kuri ar globālā tīmekļa iespējām ir uzauguši, tāpēc
uzskata, ka teju vai viss publicētais ir patiesība. Jāatceras, ka
informācijpratība sevī ietver jēgpilnu esošo resursu izmantošanu
ar nolūku gūt vai dalīties ar zināšanām atbilstoši labai
attiecīgā medija izmantošanas praksei. Piemēram, ja nepieciešams
sameklēt informāciju par to, kā fotogrāfijas apstrādāt noteiktā
formātā, tad droši varam doties uz IT speciālistu tērzētavām,
izmantot emuāros aprakstīto pieredzi un izmantot līdzīgus
resursus. Diez vai būtu prātīgi šādu informāciju meklēt
enciklopēdijās. Tajās, savukārt, vērtīgi gūt pirmo ieskatu
kādā noteiktā tēmā, piemēram, noskaidrot, kas ir Saules
plankumi.
Lai
digitālajā laikmetā neapjuktu informācijas “džungļos”,
ikvienam būtu kritiski jāizvērtē avoti, jāsasaista jauniegūtā
informācija ar iepriekšējām zināšanām. Skolēniem noteikti
ieteiktu resursus izvērtēt arī no dažādu mācību priekšmetu
viedokļa, sasaistīt zināšanas, būt vispār kritiskākiem pret
brīvpieejas resursiem, kā arī vairāk izmantot sarunas un
diskusijas klātienē ar pieaugušajiem. Ir skaidrs, ka digitālajā
laikmetā informācijpratība nav iedomājama bez labas lasītprasmes,
jo tikai tāds cilvēks, kurš veikli lasīs, spēs arī kritiski
izvērtēt vairākus pieejamos avotus.
Komentāri
Ierakstīt komentāru